logo


Hoe ik 10 x zoveel kliks kreeg op Facebook

 

Twee weken geleden zei ik niets van Facebook te begrijpen.

Ik loog.

Zakelijke Facebook pagina’s zijn mijn core business.
Ik onderhoud ze met plezier en geef advies.

Schotel mij een willekeurige pagina voor, en ik vertel je wat eraan schort.
Meestal een strategie.

Op Facebook moet je wel weten wat fans leuk vinden.

Vorige week kreeg ik honderd-en-een reacties op een update die ik plaatste op een van de pagina’s die ik beheer.
Het was een typische A-B vraag, waarin je fans vraagt te stemmen. In dit geval op één van twee boekcovers.

Maar het bleef niet bij fans.

Het bericht werd bekeken door bijna tweeduizend mensen,
het tienvoudige van het normale aantal volgers. Het virale effect was enorm.

Beheer je zelf een pagina? Dan weet je hoe lastig het is updates te schrijven die scoren.
Kleine campagnes die iedere dag weer garant staan voor de opbouw van je merk.

Maar het zijn zelden toevalstreffers.

Ik schrijf al mijn ideeën op in mijn digitale notieblokje.
En elke week hou ik een Facebookvergadering voor elk van mijn pagina’s.

Op de vergadering toets ik mijn ideeën aan de strategie die ik gebruik.

1. Gaat de post indirect over het product dat ik verkoop?

Praat je alleen over het product dat je in de aanbieding hebt? Niet doen.
Op die manier is er niets te beleven voor je volgers. Zij weten allang wat je verkoopt.
Heb het over koetjes en kalfjes. Het weer, Valentijn of een t-shirt, zoals ik deed voor een concertorganisatie.

2. Let op woordkeuze en schrijf in gedachten

Zijn je posts herkenbaar? Lezen ze lekker weg? Origineel zijn moet. Ook in woorden.

Maar hoe?

Breng je boodschap als gedachte …

“Van wie heeft hij het toch?”

of

“Vanavond zit ik met een glas wijn voor het haardvuur.”

Jouw advertenties brengen gedachtes in het hoofd van je lezer.
Met een update verander je hun denken, doen en geloven.
Schrijf in gedachten en de lezer heeft niet eens door dat jouw denkwereld de zijne is geworden.

3. Draagt de post bij aan de opbouw van je community?

Een community is geen doelgroep of netwerk.

In een community praten mensen om je bedrijf heen. En jij faciliteert.
Deze post werd gelezen tot ver buiten de community. Er werd gediscussieerd
en design-professionals spraken hun expertise uit.

Advertenties schrijven is een kunst. Je moet begrijpen wat mensen motiveert.
Wil je meer betrokken fans voor je Facebook pagina? Dan moet je serieus nadenken
over wat Facebook voor jouw bedrijf betekent. Plan een wekelijkse facebook-vergadering
en bespreek gedachten, beelden en woorden.

Facebook advies nodig? Ik kan je helpen.