Dit interview met Nathasja van Rosse verscheen in het Doelen Magazine zomer 2013
Projectie, nuance, suggestie. Het is verleidelijk over de gitaar te praten in abstracte begrippen. Gelukkig weet gitariste Nathasja van Rosse een concreet verhaal over het instrument te vertellen. Wie de gitaar beter wil leren kennen, zou eens een middag bij de Gitaaracademie aan de Talmastraat moeten neerstrijken en zich laten betoveren door Van Rosses kennis en spel.
“De gitaar is het meest veelzijdige instrument dat ik ken”, zegt van Rosse opgewekt. “Luister maar. Dit is toch net een cello?” Ze speelt een stukje uit de Milonga del Angel, een wereldberoemde compositie van Ástor Piazzolla. Ze wijst ons op de baspartij die onder de melodie doorloopt. En inderdaad, het is alsof je naar een klein orkest luistert. Compleet met baspartij, middenstem en melodie. “Maar het gaat ook over klank. Als ik met mijn hand hier speel, dan zit je weer in een hele andere wereld.” Terwijl ze doortokkelt schuift Van Rosse met haar aanslaghand verder van het klankgat naar de kam. Een hardere, strakke klank klinkt op. De andere kant op heeft precies het tegenovergestelde effect. Vlak boven de hals klinkt de gitaar melancholisch, lyrisch en zacht. We zijn er stil van. “Zo heeft de gitaar tal van mogelijkheden. En daarmee wordt nu, juist door jonge gitaristen, flink geëxperimenteerd. Ik vind dat geweldig.” Etnisch getinte muziek noemt Van Rosse dat. ‘Want het hele scala aan wereldse klanken is erin vertegenwoordigd. Dat is wel anders geweest toen Andres Segovia de gitaarwereld nog in zijn greep hield.’
Inzetje nagels (foto)
Nathasja: “Weinig gitaristen hebben goede nagels. Ze slijten, ze breken, ze scheuren. Ik gebruik kunstnagels. Die koop ik gewoon bij een nailshop. Mijn grote voorbeeld David Russell gaat nog een stapje verder. Die beveelt iedereen aan zijn kunstnagels te knippen uit pingpongballetjes.”
Inzetje achterblad (foto)
Nathasja: “Ik speel op een Antonio Marin. Spaanse makelij. Op het fotootje zie je het achterblad, gemaakt van Braziliaans palissander, of Rio palissander. Het is een exclusieve, edele houtsoort en keihard. Dat moet wel, want het achterblad zorgt voor volume en sustain.”
Inzetje stemmechanieken (foto)
Nathasja: “Je zou het niet denken, maar de kwaliteit van de stemmechanieken is vreselijk belangrijk. Een gitaar is moeilijk te stemmen en klinkt snel vals. Daarom heb je mechanieken nodig die heel precies werken. Dit zijn Rodgers- mechanieken.”