logo


Status Updates zijn gratis advertenties, maar Facebook laat ze niet altijd zien

Iedere keer als je een nieuwe status update op je timeline van Facebook zet,
bestaat de kans dat iedereen die jouw pagina leuk vindt de update in zijn newsfeed te zien krijgt.

Maar Facebook laat lang niet iedere update zien aan jouw likers.
Dat hangt af van allerlei berekeningen die Facebook maakt voordat het bericht geforward wordt.

Weet jij hoe Facebook dat berekent? Ik niet. Het is een geheim.

Maar het ligt voor de hand dat posts die veel ‘vind-ik-leuks’ ontvangen of waarop gereageerd
wordt eerder door de Facebook-ballotage komen.

Neem een kijkje in je administratiepanel. Klik op statistieken en kijk onder de grafiek naar deze tabel:

Je ziet het aantal impressies (Bereik), het aantal gebruikers dat heeft geklikt op je update (Betrokken gebruikers),
het aantal mensen dat een verslag heeft gemaakt van je post (Praten hierover) en het percentage personen
dat een verslag heeft gemaakt van je update, door te reageren, te delen of op de knop ‘vind-ik-leuk’ te drukken (Viraliteit).
Het is belangrijk dat je regelmatig boven de 1% scoort.

Dus analyseer je updates en je wordt steengoed in het schrijven ervan.