logo


4 dingen die je moet weten over e-mail (deel 1)

Soms ben je zo gegrepen door een onderwerp, dat je direct een blogje schrijft.  Deze week las ik uit Nick Usborne’s Net Words het hoofdstuk Email – where copy is king.

Nick Usborne heeft een verfrissende kijk op het schrijven van commerciële e-mails en nieuwsbrieven. Ik bespreek in 4 tips de leukste onderwerpen.

1. Persoonlijk


De e-mail is een van de zeldzame momenten waarin je echt een-op-een contact kunt leggen met je bezoekers. Zit je in de inbox van je klant, dan kun je hem daar raken, in een privé-omgeving, zonder afleiding van wat dan ook.

Al is het maar voor een ogenblik. Dit is het moment waar je de toon zet voor een verdere toekomstige relatie.

2. Focus


Je website laat zien wat je in huis hebt, wat er bij jou te halen valt. Mooi toneel, lekker eten en een goede service, zoals online kaartverkoop. Op de website heeft de klant alle bewegingsvrijheid te gaan en staan waar hij wil.

Daar heb je wel weinig controle over.

E-mail is het medium waarin je echt persoonlijk wordt. Daar ligt je focus op één onderwerp, op één voorstelling en één boodschap.

Bovendien ben jij verantwoordelijk van begin tot einde een goede presentatie te geven.

De inbox van jouw bezoeker is de plek waar de klant het meest actief aanwezig is. En iedere keer dat jouw klant zijn e-mail checkt,  hoopt hij iets te vinden wat hij echt graag wil lezen.

3. Denk andersom


Probeer je het volgende eens voor te stellen:  je wilt voor je nieuwe site nieuwe content schrijven.

Begin dan eens eerst met de tone-of-voice te bepalen van de e-mails en nieuwsbrieven die je in de toekomst wilt gaan versturen. Daarna kijk je naar de woorden die je wilt gebruiken voor je website.

Websites kunnen koud aanvoelen. Zorg dat je site het gevoel geeft dat je er welkom bent, zonder het te zeggen.

4. Wees eerlijk

Hoe dichter je op degene zit aan wie je mailt, hoe meer de schrijfstijl een gesprek zal benaderen. En hoe dichter je op de lezer zit, hoe eerlijker en oprechter je moet zijn.

In een TV-reclame accepteer je dat je niet altijd de waarheid gepresenteerd krijgt. Een e-mail moet echter eerlijk zijn.

Waarom zal je dan schrijven over een voorstelling alsof die bijzonder, fantastisch en uniek is terwijl je het zelf helemaal niets vond of nog erger, niet eens zag? Schrijf liever naar de klant toe en ontdek wat zijn behoeften zijn.

“Superlatives are the refuge of marketers who cannot command facts” – Jonathan Fields

 

https