logo


5 ingrediënten voor een geslaagde homepage

hoe schrijf ik een homepage?
Is een homepage een reclamezuil? Bezoek willekeurig een website van een reclamebureau en je zou denken van wel. Maar is het verstandig om je homepage te gebruiken als uithangbord? Niet echt.

Er zijn natuurlijk boeken volgeschreven over dit onderwerp. Ik geef een samenvatting.

1. Stel je klant centraal

Webbezoekers zijn taakgericht en hebben vragen. Benadruk op je homepage daarom de antwoorden die je bezoekers willen lezen.

Mark heeft een kapotte computer en wil weten of die gemaakt kan worden. Sebastiaan wil vanavond naar een voorstelling en wil weten wat er te zien is. Diana wil weten of Xmind ook gratis mindmapping-software aanbiedt.

2. Schrijf een kop die je klant emotioneert

Een goede kop op je homepage vertelt de webbezoeker direct wat er te halen is. Bij het lezen ervan moet het hem een gevoel geven; dit is wat ik zoek, vertel me meer.

Veel copywriters zeggen dat een goede kop meer is dan een algemene mededeling; de kop moet vertellen wat jou uniek maakt ten opzichte van de concurrentie. Dat is misschien zo als je in een hyperconcurrerende markt opereert. Ik denk dat het belangrijker is om een volle kop voordeel te schrijven. Je brengt dus het grootste voordeel voor de eindgebruiker van je product naar voren.

3. Schrijf op je homepage veel links en weinig tekst

Je komt het nog heel vaak tegen. Websites die je van harte welkom heten (Hartelijk welkom op onze site) en vervolgens doorreutelen over waar ze gevestigd zijn, wie de koffie bij ze schenkt en hoe goed ze zichzelf vinden.

In plaats daarvan schrijf je een korte, beschrijvende tekst over de service die jij biedt.

Begin dus niet zo:

Wij zijn een onafhankelijk, gespecialiseerd internetbureau, werkzaam in Nederland en België. Er zijn vestigingen in Den Haag (hoofdkantoor) en Amsterdam.

Maar wel zo:

Wij bouwen websites en webwinkels voor kleine ondernemers, tegen gegarandeerd het laagste tarief in Nederland.

4. Vind direct wat je zoekt

Een goede zoekfunctie op een website is erg belangrijk. Zo kunnen je webbezoekers alles vinden binnen je site …

… maar een heldere indeling op je homepage is dat ook.

Maak een overzicht van je website en verdeel alle content in onderwerpen en categorieën. Er zijn allerlei manieren om dit te doen. Zelf maak ik meestal een boomstructuur in Google Docs. Dat online programma is gratis, overzichtelijk en super gebruikersvriendelijk. Zorg bij de verdeling dat je homepage niet direct leidt naar meer dan bijvoorbeeld vijf pagina’s.

De gouden regel is maximaal zeven links op de homepage.* Maar ik zie vaak websites die naar mijn mening uitstekend werken en wel twintig links bevatten.

Er zijn natuurlijk tal van manieren om informatie in te delen. Je kunt overwegen om naar thema, naar actie, naar actualiteit of naar doelgroepen in te delen. Maar mixen mag ook.*

* Bron: Check je webteksten van Eric Tiggeler

5. Laat webbezoekers een taakje uitvoeren

Op iedere pagina van je website moet een feedback-stimulus worden geplaatst. Een feedback-stimulus kan zijn; het aanklikken van een link. Maar achter die link moet wel relevante content te vinden zijn.

Gebruik actieve werkwoorden om je bezoeker verder te helpen van pagina naar pagina, of van pagina naar bestelformulier en de kassa.

Dus:

  • Schrijf heldere koppen waar het voordeel voor de eindgebruiker in is opgenomen.
  • Mijd lange teksten op de homepage. Schrijf in plaats daarvan korte, glasheldere introductieteksten.
  • Laat je lezer nooit bungelen onderaan een pagina. Denk aan het taakje. Bijvoorbeeld: Bereken mijn premie ->
  • Maak een overzichtelijke indeling van content (onderwerpen en categorieën).

Wil je meer weten over hoe je pakkende webteksten schrijft, voor alle soorten webpagina’s, maar heb je geen zin in een dikke pil, koop dan Check je webteksten van Eric Tiggeler. Een handzaam boekje bomvol goede tips over schrijven voor internet.

>> Bekijk Check je webteksten van Eric Tiggeler op Bol.com

© Gilles de Sitter [twitter-follow screen_name='gillesdesitter' show_count='yes']

https