logo


5 vergeten marketing trucs (die ook werken binnen de culturele sector)

 

Zijn Social Media dood?

Nog niet. Maar het onderzoek dat Gartner hield onder 6295 respondenten uit elf ontwikkelings- en ontwikkelde landen laat wel zien dat de markt volwassen begint te worden en dat innovatie broodnodig is.

En ja, ook ik ben immuun geworden voor uitnodigingen voor evenementen uit mijn sociale online kringen. Het zijn er te veel en vaak weinig relevant. Bovendien heb ik geen tijd om in te gaan op al die spam. Ik bezoek niet heel vaak een voorstelling, als je het echt wilt weten.

Nog geen vijf jaar geleden werd mijn deurmat wekelijks volgeplempt met stapels voorstellingsflyers. De gedachte moet zijn geweest: gooi maar over de schutting, nu weten ze wat er speelt.

Ja, dag. Zo werkt het niet. Wanneer je niet bereid bent om in contact te treden met je publiek, krijg je het ook niet van ze terug. Simple as that. Gelukkig begint dat besef door te dringen bij het podiumkunsten-marketing-gepeupel (wees niet boos, ik heb het over mezelf).

Doe iets anders

Met alle online uitnodigingen, twitter-gehijg, duimpje-omhoog-beleid en andere ‘online strategieën’ moet het maar afgelopen zijn. Ik bedoel, ga gerust door, maar verzin ook wat nieuws. Of doe een greep uit de oude trukendoos.

Schrijf je bezoekers weer eens een brief!

Ik krijg zelden nog post, behalve maandladders (nog steeds een uitstekend idee).

Wanneer je denkt een Direct Mail campagne te lanceren, denk dan ook aan de volgende verkooptips:

1. Koester een winnaar

Je hebt altijd mailings die veel kaarten opleverden. Bewaar die mailings goed en gebruik ze opnieuw, net zolang totdat ze uitgewerkt zijn.

2. Wed nooit op één paard

Je kunt een voorstelling niet uitverkopen op een enkele advertentie. Maak verschillende advertenties, schrijf verschillende brieven en let op welke uitingen de meeste respons opleveren.

3. Zet een traject uit voor je klanten

Volg die persoon. Stuur je hem een direct mail waarin je hem een voorstelling verkoopt en hapt hij niet, stuur die brief dan nog eens. Dit keer met een rode stempel op de enveloppe ‘Tweede kans’. Heb je beet? Bedenk dan wat je hem aanbiedt in de brief die je ‘m nu toezendt.

4. Leg uit waarom je een aanbieding doet

Er worden zoveel kortingen gegeven op voorstellingen, dat je er huiverig van wordt. Je kunt best vertellen dat de voorstelling niet zo best loopt.

5. Celebrity

Een uitstekende manier om je brief geloofwaardig te maken is om een beroemdheid  je voorstelling te laten introduceren. Gedver, moet dat echt? Nee, natuurlijk niet.

Maar als je het doet, vertel me dan het resultaat.

Bekijk ook:

https