logo


3 tips voor het schrijven van een catalogus

Is de brochure-stress net voorbij, kom ik met 3 tips voor het schrijven van een catalogus. Een catalogus? Ja, een catalogus. Een brochure is namelijk iets anders. Die vertelt een gedetailleerd verhaal over één product. Een catalogus geeft beknopte informatie over vele producten (lees: voorstellingen). Gaat misschien niet helemaal op voor het theater.

Want in een catalogus horen wel vette aanbiedingen te staan. In de theaterwereld stunten we liever met prijzen als het niet zo lekker gaat. Volgens mij zou een theater altijd goede aanbiedingen moeten hebben, zeker op de website, waar mensen op de “goedkoopstand” staan.

Maar bon, hieronder 3 tips die handig zijn voor de editie van volgend jaar:

  1. Schrijf pakkende kopjes
    Ik weet het, koppen schrijven is een crime. Je moet telkens weer een dip trotseren om tot een goede kop te komen. Denk aan Uniek, Ultra-specifiek, Usefull en Urgent.
  2. Reserveer de meeste ruimte voor je bestsellers
    Misschien soms lastig te voorspellen, maar vorig jaar was de kans groot dat de theatervoorstelling Reis om de wereld in 80 dagen in de meeste theaters snel uitverkocht zou zijn. Maak zo’n voorstelling goed vindbaar in je gids.
  3. Maak gebruik van technieken die de verkoop stimuleren
    In de theatergids zelf is het lastig om bij iedere pagina een call-to-action op te nemen, omdat mensen hun gids een jaar lang in de kast houden en af en toe erin kijken. Je kunt er wel voor zorgen dat je bestelformulier super-helder en overzichtelijk is en je op meerdere plaatsen je bezoekers doorverwijst naar je website en laat zien met welke betaalmiddelen ze kunnen afrekenen.

© Gilles de Sitter [twitter-follow screen_name='gillesdesitter' show_count='yes']

https