logo


David Mamet en het belang van drama

Schrijf je wel eens voorstellingsteksten? Meestal in een gehaaste bui, onder grote tijdsdruk? O nee, dat wordt waarschijnlijk iets wat we al eerder lazen. En de reden dat het niet lukt is gebrek aan inspiratie of talent.

Je zwoegt, je staart, je stelt uit, je staart nog eens wat, je loopt, je denkt aan …

Klinkt dramatisch. En dat is precies wat we willen. Drama.

In marketing-toverland (marketeers, sales-figuren, bloemenverkopers) wordt de verhalenverteller gepredikt. Ons wordt verteld dat een verhaal – toegepast in een advertentie, een preek, een goed gesprek, een liedje of een blog – de kracht in zich heeft van een behendige deur-tot-deur verkoper.

Vertel een verhaal

Wie een verhaal kan vertellen, neemt een baantje in de sales.

Maar wat is een goed verhaal?

Er zijn boekenkasten vol geschreven met fantastische – en fanatische – literatuur. Wat moet je lezen om beter te worden in schrijven? Aristoteles, Steven Pinker en Shakespeare? Herman Brusselmans, W.F. Hermans en Remco Campert?

David Mamet

Vanaf nu ook David Mamet. Ik stuitte op David Mamet’s Master Class Memo to the Writers of The Unit. Een eye-opener van heb-ik-jou-daar.

We kunnen pagina’s vol schrijven met zijn wijsheden. Voor mij is het ook nieuw. Ik bespreek drie quotes, gejat uit het brein van Mamet.

Informatie is geen drama

The audience will not tune in to watch information. You wouldn’t, I wouldn’t. No one would or will. The audience will only tune in and stay tuned in to watch drama. – David Mamet

Schrijf je een voorstellingstekst, geef je lezer dan het gevoel ‘dit moet ik zien!’.

Laat ’t stinken, als je het over Richard III hebt.

Wees gretig, bij De Kus.

Maak van feiten (Maxim Gorki werd geboren in 1868) een spannend verhaal.

Wat is drama?

Drama, again, is the quest of the hero to overcome those things which prevent him from achieving a specific, acute goal. – David Mamet

Wat is het wat je lezer wil? Dat is aan jou om uit te vogelen. Is het een experimenteel stuk waar de meeste honden geen brood van lusten? Schets een plaatje voor je lezer waarin duidelijk wordt hoe jouw aanbod in zijn behoefte zal voorzien.

Existentieel drama over het hoerenleven in Nederland. Hmm, wat zou dat zijn?

Neem je lezer bij de hand

Propel us into the next scene. Job of the dramatist is to make the audience wonder what happens next. – David Mamet

De enige functie van een titel is om je de eerste zin van de copy te laten lezen.

De enige functie van de eerste zin is om je de tweede zin te laten lezen.

Et cetera.

Veel reclameteksten beginnen met korte zinnen. Eenvoudig, aantrekkelijk en een tikje dwingend.

Het is zo makkelijk.
Kun jij verhalen vertellen?
Eén telefoontje en je bent er.

Help je lezer op gang te komen.

Niet alleen acteurs kunnen leren van David Mamet. Schrijvers ook. Hieronder vind je een lijstje met een aantal van zijn boeken:

© Gilles de Sitter [twitter-follow screen_name='gillesdesitter' show_count='yes']

https