logo


Doe als Suus: Zet de bloemetjes buiten

reclame is de bloemetjes buiten zetten

Laatst lag er een pakje op mijn bureau. Er zat een sticker opgeplakt met de woorden:

Hoi Gilles,
Zomaar een boek uit mijn vaders opruiming.
Kijk maar, anders gooi je het weg, hop!
Succes met schrijven jij!
x Suus.

Die paar zinnen maakten mij nieuwsgierig. De woorden ‘uit mijn vaders opruiming’, ‘anders gooi je het weg’ en ‘schrijven’ leken de magie te versterken. Maar ik moest een project afmaken die avond, dus besloot ik het pas open te maken nadat ik mijn deadline voorbij had horen komen. (I love deadlines. I like the whooshing sound they make as they fly by)

Whoosh, daar ging die …

Vol verwachting sneed ik met mijn Stanley-mesje de plakbandjes van het pakje door en vouwde het papier voorzichtig naar buiten. Er kwam een oud boekje te voorschijn. Ik las de woorden: ‘Onthullingen uit een reclamepraktijk’ en ‘Credo van een reclameman.’

Het bleek de best-seller Credo van een reclameman. Een boekje van The father of Advertising David Ogilvy.

Tot een jaar geleden had ik nooit van de man gehoord. Een Amerikaan had mij vorig jaar op zijn boeken gewezen en ik zag na onze ontmoeting toevallig een documentaire over Ogilvy in het vliegtuig terug naar Europa. Het kon mij niet bekoren. Dit boekje deels wel. Het staat weliswaar vol met bla bla over het reclamebureau anno 1964 (en sinds de opkomst van het internet is er weinig veranderd), maar er staan wel handige tips in.

Suus had het boekje misschien beter zelf kunnen houden. Nog deze zomer opent ze haar bloemenwinkel aan de Zaagmolenkade 42 in Rotterdam-Noord. Daar mag zeker een campagne tegenaan. Eventjes de bloemetjes buiten zetten. Allez, een korte samenvatting van het hoofdstuk Zo schrijft u krachtige teksten, ofwel, Hoe zet ik de bloemetjes buiten?

  1. De kopregel is ‘de vlag op het schip’. Met de kopregel zwaai je naar de mensen die aan de overkant van de straat lopen. Verkoop je bloemen, zorg dan dat het woord BLOEMEN in de kopregel voorkomt.
  2. Beloof een voordeel. “Met bio-bloemen van Suus haal je de natuur in huis.”
  3. Schuw het cliché niet. Woorden zoals hoe, plosteling, sensationeel, laatste kans, verbluffend, doen wonderen.
  4. Neem altijd de merknaam in de kopregel op.
  5. Breng nieuws.
  6. Lezers zijn eerder geneigd tekstblokken te lezen als ze zich aangesproken voelen door de kopregel. Eindig daarom met een boeiende zin. Zo laat je je lezer doormarcheren naar de body-tekst.
  7. Mijd literaire toestanden in je tekst. Helderheid brengt de boodschap naar waar deze wezen moet.
  8. Gebruik geen ontkenningen.
  9. Een blinde kopregel is een doodzonde: dit zijn de kopregels die niets zeggen, tenzij je de body-tekst gelezen hebt.

Uit Credo van een reclameman: Een van de meest uitdagende advertenties van ons bureau toonde een meisje meisje in een badkuip, telefonerend met haar minnaar: ‘Lieveling, ik beleef iets sensationeels … ik ben van top tot teen weg van Dove.’

Ik zie een meisje in een bad met bloemen.

Bel of mail Suus voor je bestelling. Ze heeft nu nog geen winkel, maar levert al wel. Haar bloemen zijn 100% bio en maken je blij.

> Ga naar de blog van Niche Rotterdam: http://nicherotterdam.blogspot.com/2010/06/slingers.html

> Bel Suus voor je bestelling op: 06-81138585
> Mail Suus voor je bestelling via: suusvuyk@telfort.nl

© Gilles de Sitter [twitter-follow screen_name='gillesdesitter' show_count='yes']

https