logo


Paf, ik heb je!

illustratie Caroline Ellerbeck

Waarom ik Bullet Points schrijf

Iets waar je bij het schrijven van Direct Mails meer tijd in moet steken dan je misschien denkt, zijn Bullet Points. In goed Nederlands praten we over ‘opsommingen’, maar we zeggen liever Bullet Points (vrij vertaald “kogelgaten”). Ze heten niet zo omdat ze op kogelgaten lijken. De echte reden is dat goedgeschreven Bullet Points de potentiële klant raken in het hart. Of anders gezegd: hij wordt bij het lezen ervan emotioneel. En als je lezer emotioneel wordt, ben je al een heel eind in het verkoopproces.

Een verkoopbrief zonder opsommingen
is als een theaterstuk zonder ziel

Vaak worden opsommingen in Direct Mail-brieven gebruikt om kenmerken en voordelen naar voren te laten komen.

  • Opsommingen vergemakkelijken het lezen van je brief.
  • Opsommingen doen een direct beroep op de emoties van je lezer.
  • Opsommingen laten zien wat het product voor de lezer doet.

Ik vond op de website van schrijfcoach Suzanne Meijles een mooi voorbeeld van opsommingen.

In deze intensieve workshop:

  • Ontdek je hoe jij je gedachten onder woorden brengt.
  • Formuleer je je eerste teksten in jouw unieke schrijftoon.
  • Leer je welke elementen je teksten wervend maken.
  • Weet je hoe je die wervende elementen toepast op jouw eigen, unieke schrijfstijl.
  • Schrijf je een aansprekend profiel voor bijvoorbeeld Linkedin of je website.

In dit voorbeeld lees je voornamelijk de kenmerken van haar workshop. Dat is een uitstekende manier om je verhaal samen te vatten en je lezer te overtuigen.

Sommige copywriters schrijven nooit opsommingen zonder ook de belangrijkste voordelen erin op te nemen. Waarom? Door meer te vertellen, neem je ook meer twijfels weg bij de lezer en zal het vertrouwen toenemen.

Je geeft dan niet alleen de kenmerken, maar noemt direct ook een voordeel.

De eerste opsomming van Suzanne zal er dan zo uit zien:

In deze intensieve workshop:

  • Ontdek je hoe jij je gedachten onder woorden brengt                                                                    waardoor je sneller, makkelijker en met meer zekerheid zult schrijven.

Het is je misschien opgevallen dat een aantal van de opsommingen blind zijn?

Blinde opsommingen maken je lezer nieuwsgierig

Bij blinde opsommingen heb je een duidelijk beeld van de voordelen die je krijgt, maar je hebt geen idee waar precies over gesproken wordt. In het voorbeeld staan ook blinde opsommingen, kijk maar:

  • Ontdek je hoe jij je gedachten onder woorden brengt.

Dat je iets zult ontdekken staat als een paal boven water. Maar wat je zult ontdekken weet je nog niet.

Dan geef je weer iets cadeau:

  • Formuleer je je eerste teksten in jouw unieke schrijftoon.

En prikkel daarna de gedachten van je lezer met wederom een blinde opsomming. Je weet niet over welke elementen precies gesproken wordt:

  • Leer je welke elementen je teksten wervend maken.

Opsommingen zijn altijd compact, beschrijvend en gaan over één enkel onderwerp. Je kunt ze niet zomaar ergens in je brief plakken. Ze horen thuis op de plek waar jij als schrijver zegt: “Dit is wat het product voor je doet.” Dus werk je vanuit het AIDA-model (Attention, Interest, Desire, Action), dan plaats je opsommingen in de sectie Desire.

Lees ook:

illustratie © Caroline Ellerbeck

© Gilles de Sitter [twitter-follow screen_name='gillesdesitter' show_count='yes']

https