logo


Prijs heeft niet altijd met vraag en aanbod te maken

Hoe komen ticketprijzen van voorstellingen tot stand?
Lastige vraag. Ik ben nog niemand tegengekomen die het mij kan uitleggen.

Vergelijken

Entreeprijzen bepalen vanuit het niets is lastig.
Het lijkt erop dat programmeurs afgaan op referentie.

Stel dat mij wordt gevraagd een prijsadvies uit te brengen,
dan duik ik ook het internet op om prijzen met elkaar te vergelijken.

Prijzen zijn coherent.

En de consument?

Theaterbezoekers zijn gewend om € 44,- te betalen voor een opera.
Of  € 22,- voor een theaterstuk.

Verhoog je de pijs met vijftig procent, verwacht dan afkeurende blikken bij de kassa.

Gansjes

Uit de onderzoeken van de Amerikaan Dan Ariely blijkt dat consumenten net gansjes zijn.
Ze hechten zich aan wat ze als eerste zien.

Consumenten doen dat met prijs, wanneer ze overwegen tot een koop over te gaan.
De prijs is het anker, in de gedragseconomie ook wel ‘anchor’ genoemd.

Het lijkt er dus op dat het niet de bereidheid van de consument tot betalen is die de marktprijs beïnvloedt, maar dat het juist de marktprijs is die invloed heeft op de bereidheid van de consument om te betalen. – Dan Ariely

Reset

Anker kunnen opnieuw ingesteld worden.

Neem stijgende benzineprijzen en vergelijk die met de BTW-verhogingen binnen de culturele sector.
De overheid besluit dus belastingen te verhogen. De vraag zou dan af moeten nemen.

Dat is waar. Op korte termijn.

Mensen refereren nu eenmaal aan hun anker. Maar mensen wennen ook aan prijsverhogingen.
Op lange termijn zou de afname dus makkelijk op het oude niveau terug kunnen komen.

Laat prijsveranderingen vergezeld gaan van andere veranderingen. Dan accepteren mensen ze sneller, aldus Ariely.

Entreekaartjes duurder?

Doe wat aan je horeca-aanbod, introduceer een champagnebar, verbouw de boel of deel gratis programmaboekjes uit.

Meer onderzoek

Wil je meer weten over Dan Ariely en zijn boeken? Bezoek de blog van Dan Ariely, fiets naar de bibliotheek, of klik op onderstaande links en bestel zijn boeken online.

© Gilles de Sitter  [twitter-follow screen_name='gillesdesitter' show_count='yes']

https