logo


19 marketingtips om nooit te vergeten

Maandag 8 maart 2010.

De vierde editie van Marketingdag voor de Podiumkunsten.

Ik was bij de lezing van Peter Verhoef over de positie van marketing in organisaties.

Verhoef is hoogleraar Customer Based Marketing aan de Rijksuniversiteit Groningen.

 

 

 

 

 

Marketingtips van Peter Verhoef:

  1. Marketing heeft twee p’s verloren: prijs en plaats.
  2. De drie succesfactoren van marketing: accountability (je kunt succes toeschrijven aan een bepaalde actie),
    innovativiteit en klantconnectie.
  3. Zoek zoveel mogelijk mensen bij een product en ontwikkel producten die bij hen passen.
  4. Een organisatie is customer-centric. Denk vanuit de klant. (Voorbeeld: Ikea.)
  5. Levert een bepaalde actie veel waarde voor de klant, dan levert dat op termijn ook waarde voor het bedrijf.
  6. Relationship equity, value equity, brand equity, emotions equity. Die laatste vergeten we nog wel eens. Voorbeeld? Testimonials!
  7. Klant-acquisitie (nieuw), klant-retentie (behoud), klant-expansie (uitbreiden) = klantwaarde groei.
  8. Zoek de momenten waarop je extreem goed kunt cross-sellen.
  9. Waar bestaan je activiteiten uit om mensen weer binnen te halen?
  10. Nadeel van loyale klanten: tradities.
  11. Denk klantgericht i.p.v. productgericht.
  12. Investeer in de ontwikkeling van klantkennis.
  13. Wat zijn de drivers van klantgedrag?
  14. Zet een behoudprogramma op en denk cross-selling.
  15. Zoek segmenten van klanten die je nu niet bedient, maar wel zou kunnen bedienen en bedenk proposities (aanbod).
  16. Wees vindbaar.
  17. Zet alle kanalen open. Mensen zitten met hun laptop op schoot televisie te kijken.
  18. Maak gebruik van Word of Mouth.
  19. Maak gebruik van nieuwe media.

 

https