logo


Waar staat de pindakaas? – Internet copywriting

 

Ik winkel graag online.

Dat vind ik handig, snel en vaak goedkoper dan in de winkel.
Online koop ik meestal boeken. Dat doe ik bij bol.com.

Eén keer heb ik geprobeerd om via www.selexyz.nl een boek te bestellen,
maar was binnen twee minuten zo geïrriteerd dat ik het boek toch bij het dikke blauwe mannetje besteld heb.

Dat doet bol.com goed.

Op een website heb je maar één keer de kans een goede indruk achter te laten. Dat doe je door je prospects binnen drie seconden te vertellen waar je site over gaat.

Eigenlijk moet je het zo zien. Een prospect weet al waar zij voor komt.
Vindt ze het niet, dan is de back-button snel gevonden en komt ze waarschijnlijk nooit meer terug.

Supermarkt versus website

Op de website van Wal-Mart koopt slechts een heel laag percentage van de bezoekers iets. In de fysieke winkels van hetzelfde bedrijf koopt vrijwel iedere bezoeker een of meerdere producten, ook al is het niet datgene waar men eigenlijk voor kwam.

Ze is de deur uitgegaan en haar stond een zeker doel voor ogen. Pindakaas moet ze hebben. In de winkel ziet ze de pindakaas nergens staan, want het is de eerste keer dat ze in deze winkel komt.

Maar ze is vastberaden niet met lege handen naar huis te gaan, dus vraagt ze, “waar staat de pindakaas?”

Het personeel loopt keurig met haar mee en wijst haar het schap met pindakaas. Daar is de keuze verder aan haar. Of ze nu biologische pindakaas, huismerk pindakaas of Calvé pindakaas neemt. De koop is rond.

Een supermarkt heeft je geld helemaal niet nodig; ze heeft het al zodra jij ook maar een stap in hun winkel zet.

Want, stel je eens voor dat de pindakaas op zou zijn. Acht je dan de kans groot dat je toch iets meeneemt uit de supermarkt?

Ik loop zelden langs de kassa zonder iets af te hoeven rekenen. Grab and eat.

Nu de online webshop.

De omzetten van online shops zijn vergeleken met die van fysieke winkels vaak veel lager.

Hoe zou dat komen?

Daar kun je een rijtje oorzaken van opnoemen. Hier gaan we:

  1. Het is niet duidelijk waar de site over gaat.
  2. Er wordt geen antwoord gegeven op de vragen die bezoekers hebben.
  3. Er is geen banaan > lees alsjeblieft een boek van Seth Godin. Maakt niet uit welk boek. Hij is goed.

Een goede website beantwoordt de vragen die een bezoeker heeft. Op internet worden er iedere dag miljoenen vragen beantwoord. Het zijn geen antwoorden waarover de verkoper nog na hoeft te denken. Een goede site weet al dat jij gaat vragen: “waar staat de pindakaas?”

Nou, hier dus ….

 

https