logo


Waarom e-nieuwsbrieven niet werken (als je ze gebruikt zoals de massa dat doet)

Gilles de Sitter freelance copywriter culturele sector

Veel culturele organisaties doen het zo: Eens per week tikt iemand van de communicatieafdeling een inleiding op het programma. “Deze week in deze nieuwsbrief veel aandacht voor dans, theater en opera.”

Dat hebben we vaker gehoord.

Het schrijven van een goede e-nieuwsbrief is lastig. Want wat doet een nieuwsbrief? Waardevolle informatie verstrekken? Informatie die iets verandert bij de lezer en haar nieuwsgierig maakt naar de volgende e-nieuwsbrief of een voorstelling.

Goede e-nieuwsbrieven bevatten altijd nieuws
Veel e-nieuwsbrieven brengen dus geen nieuws. Want, nieuws is niet: een recensie. Dat nieuws stond vanochtend al in de krant. Nieuws is ook niet: een rechtenvrij interview doorplaatsen dat je werd opgestuurd door een theatergezelschap. De primeur was in handen van het gezelschap en dat was dat.

Nieuws is wel dat geweldige exclusieve interview publiceren dat een journalist speciaal voor jouw lezers schreef.

Maak zelf je nieuws. Laat jouw theater een inspiratiebron zijn waar het ook online spannend is.

Hoe schrijf ik een aantrekkelijke e-nieuwsbrief? – en zorg ik ervoor dat mensen blijven lezen –
In de eerste plaats moet je een format zien te vinden waarin je gaat schrijven. Kies een format en blijf erbij. Heb je het idee dat het niets uithaalt? Geduld. Een hechte relatie opbouwen met je publiek kost veel tijd.

Om je lezers houvast te bieden is het verstandig om met vaste elementen te werken, die telkens terugkomen in je e-nieuwsbrief.

Die elementen kunnen zijn:

  • Artikelen
  • Interviews met bijvoorbeeld acteurs
  • Interviews in mp3-format
  • Natuurlijk … het programma
  • Voorbeschouwing op een voorstelling
  • Reportage van een festival
  • Uitkomsten van een onderzoek

Begin je e-nieuwsbrief bijvoorbeeld altijd met een interview. Mensen weten dan ook de volgende keer wat ze kunnen verwachten. Het wekt nieuwsgierigheid op. Eigenlijk train je je lezers door relevante artikelen te publiceren. Vinden ze het leuk, dan zullen ze uitkijken naar de volgende editie. Sonia Simone (copyblogger) noemt dit verschijnsel bij bloggers: Cookie Content.

Een ding is zeker: Je kunt dit niet af en toe doen. Dan werkt het concept niet.

In een nieuwsbrief breng je nieuws. Liefst nieuws dat je zelf maakt. Dan ben je van niemand afhankelijk en kun je met passie je onderwerpen uitkiezen. Daarbij zul je merken dat je organisatie veel meer smoel krijgt.

Als je nieuws brengt dat geen nieuws is, is er nooit een echte reden voor je lezers te wachten op je e-nieuwsbrief en vervolgens gretig toe te happen.

Heb je zelf ideeën over hoe je een e-nieuwbrief aantrekkelijk maakt? Vertel het me en laat je reactie achter.

 

https