logo


Wat kunnen we leren van Marvin Export

Ik rijd al heel wat jaartjes in een Volkswagen type Golf. Het zijn fijne karretjes; betrouwbaar, betaalbaar en bere-comfortabel. In Afrika en het voormalig Oostblok weten ze dat ook. Als ik hier klaar ben met rijden, tuffen ze ginder nog tonnen door.

Ook Marvin ziet “gen prôblèm”. Hij exporteert afgedankte auto’s uit Nederland naar landen zoals Polen, Ghana en Nigeria. Hij stroopt de Rotterdamse straten af op zoek naar auto’s die geschikt zijn voor de export. “Golf, Opel, maak nie uit, maar motorinhoud van 1.8 te veel”, vertelde Marvin mij toen ik hem belde als reactie op het geplastificeerde kaartje dat hij tussen de portierruit van mijn Golf had gestoken. “Afrikanen liever weinig tanken.”

Ultrakort verkoopbericht

Marvin schrijft beter dan dat hij spreekt. Weinig ondernemers gebruiken zo weinig woorden om hun verkoopboodschap over te brengen. Op het kaartje (A8 formaat) staat een ultrakort berichtje van nog geen zestig woorden. Ik vind het slim, want zijn niche is klein (eigenaars van oude, betrouwbare auto’s met een kleine motorinhoud), zijn boodschap vriendelijk en zijn aanbod aantrekkelijk.

Hij maakt me nieuwsgierig:

“Heeft u interesse uw auto te verkopen tegen een gegarandeerd hoge prijs?”

Hij haalt twijfels weg:

“Bij defecten of geen apk geen bezwaar.”

Hij blijkt geen pusher. Ik begin hem aardig te vinden:

“Heeft u op dit moment geen interesse uw auto te verkopen, dan raad ik u aan dit kaartje te bewaren voor een andere keer. Met vriendelijke groet, Marvin.”

Bovendien mag ik hem altijd bellen, ook ’s avonds en in het weekend.

© Gilles de Sitter [twitter-follow screen_name='gillesdesitter' show_count='yes']

https