Op donderdag 18 april 2013 was ik een van de sprekers tijdens de inspiratiemiddag Scoren met Facebook, georganiseerd door Cultuurmarketing.nl. Ik gaf een inleiding over de rol van Facebook binnen de marketingmix van podia en musea. Tekst: Melvin Kok (Cultuurmarketing) | Slide share: Gilles de Sitter
Lees het complete verslag op de website van Cultuurmarketing
Op donderdag 18 april organiseerde Cultuurmarketing.nl de inspiratiemiddag strategisch scoren met Facebook. Voor de cultuurmarketeers die er niet bij aanwezig konden zijn, is hieronder het verslag van Melvin Kok van theatergroep Playback van de inspiratiemiddag te lezen.
Gilles de Sitter trapte de middag af met een introductie over het strategisch inzetten van Facebook. Facebook wordt vooral gebruikt voor service, storytelling, als idee-ontwikkelaar, promotor en als conversatie starter. Gilles geeft een aantal voorbeelden van storytelling van onder andere het van Gogh museum en Natuurmonumenten. Als insights geeft hij nog mee dat binnen podia over het algemeen weinig reacties zijn op aankondigingen en hij benadrukt het belang van goed beeldmateriaal.
Gilles ziet de social media als een buitenboordmotor van je bedrijf. Deze kanalen brengen mensen naar je website, wat uiteindelijk leidt tot inschrijvingen op je nieuwsbrief, service mails en verkoop. Ook vertelde hij over het algoritme dat Facebook gebruikt, de Edgerank. Deze bestaat uit Affinity (likes, reacties, delen, bladeren door foto-albums etc.), weight (zwaarte van de post, likes, shares, reacties) en decay (verval, ouderdom).
Tot slot laat Gilles zien welke factoren invloed kunnen hebben op je content, namelijk; publiek, archief, voorstellingen, randprogrammering en personeel. De tips die Gilles aan ons meegeeft over updates die scoren zijn; beeldkwaliteit, nostalgie, details, variatie, tags, humor en service.