(foto: Ger Koelemij)
Voor Jazz International Rotterdam interviewde ik gitarist Jesse van Ruller. Het interview verscheen in de nieuwsbrief van 7 oktober van concertgebouw de Doelen.
Jesse van Ruller is een veelzijdig jazzgitarist. Vorig jaar mei verscheen het tweede album getiteld The Ninth Planet van zijn Chambertones Trio, een jazzensemble met een onconventionele bezetting van gitaar, (bas)klarinet en contrabas. Hoewel het trio zijdezachte klanken voortbrengt, is er allerminst sprake van ‘gladde’ jazz. De akoestiek neemt een prominente plaats in, wat het trio een rauw randje geeft. ‘Het vierde bandlid’, zei Van Ruller ooit daarover. Wij spraken hem als voorschot op het concert van 18 oktober in de Eduard Flipse Zaal.
Wat maakt jullie muziek kamermuziek?
“Het is natuurlijk ten eerste jazzmuziek en daarna, als je het verder wilt omschrijven, ook een soort kamermuziek. Het woord kamermuziek is meer associatief bedoeld. Onze muziek is doordat we zonder drummer spelen zacht en soms is er stilte.”
Hoe kwam je tot de bezetting (bas)klarinet, gitaar en contrabas?
“Joris Roelofs heeft ons ooit samengebracht voor een concert en dat beviel ons zo goed dat we besloten een cd te maken. Inmiddels is er een tweede cd The Ninth Planet. Wat ik bijzonder vind aan onze bezetting is dat het ritme vaak meer gesuggereerd wordt dan dat het daadwerkelijk klinkt, maar de groove is wel steeds voelbaar. Dat kan alleen maar als we dezelfde groove voelen en van elkaar snappen wat we bedoelen. Als het lukt kan het heel magisch voelen. Verder vind ik de combinatie van 3 lage instrumenten heel mooi; het klinkt warm en houtachtig.”
In een interview zei je ooit dat de akoestiek het vierde bandlid is. Kun je dat uitleggen?
“Stilte is een belangrijk element in muziek. Waar een drummer er voor zorgt dat de bekkens de stiltes opvullen is een moment van leegte bij ons helemaal stil. In elke ruimte is die stilte weer anders. De nagalm van een kerk kan comfortabel zijn en ervoor zorgen dat je veel leeg durft te laten en zo het geluid letterlijk de ruimte geeft. Maar in een huiskamer of jazzclub met een drogere akoestiek is het dan helemaal stil. Dat is ook leuk. Een droge akoestiek is confronterend maar zorgt ook voor intimiteit. De akoestiek beïnvloedt ons spel op die manier enorm.”
Heb je snel een interview nodig? Neem dan contact met me op.